LĘKI DZIECKA
Lęk to jeden z elementów rozwoju emocjonalnego dziecka. Przechodząc przez jego kolejne etapy, każde dziecko przeżywa określone rodzaje lęków. To normalne. U zdrowego dziecka lęki przemijają, a te, z których wyrasta, po pewnym czasie zastępują nowe. Psychologowie zauważyli, że lęki nasilają się w wieku: 2 i pół roku, 6-7 oraz 10 lat.
Trening uwagi
Czy wiesz, że zdolność koncentracji uwagi można trenować? Poniżej znajduje się propozycja kilku prostych ćwiczeń, których systematyczne stosowanie może podnieść Twoją umiejętność skupienia się na zadaniu. Jeśli uda Ci się chociaż parę z tych ćwiczeń wykonać kilka razy w tygodniu, to już mniej więcej po miesiącu zaczniesz powoli sam dostrzegać rezultaty: łatwiej Ci będzie kierować własną uwagą.
Wybrane właściwości procesu zapamiętywania
Pamięć jest procesem odpowiedzialnym za rejestrowanie (a więc zapamiętywanie), przechowywanie oraz odtwarzanie (czyli przypominanie sobie) różnego rodzaju informacji. Proces zapamiętywania przebiega zgodnie z pewnymi stałymi regułami:
We wstępnym okresie uczenia się przyrost wiedzy następuje szybko. Początkowe powtarzanie materiału radykalnie wpływa na uzyskiwane efekty, znacznie zwiększa ilość zapamiętanych treści. Dalsze powtórzenia przynoszą zmiany coraz mniejsze, aż wreszcie uzyskane efekty stabilizują się na określonym poziomie i nie ulęgają podwyższeniu, pomimo dalszych powtórzeń. Przyczyny tego zastoju mogą być różne, m.in.: zmęczenie, chwilowe odwrócenie uwagi, osłabienie zainteresowania lub motywacji. Pierwsze pół godziny to najefektywniejszy czas nauki Twojego dziecka(oczywiście od momentu, kiedy rzeczywiście skupi się ono na zadaniu). Zadbaj, by ten czas nauczyło się przeznaczać na najważniejsze, najtrudniejsze zadania.
Zasady postępowania z dzieckiem z ADHD.
Zasady
1. Uregulowany tryb dnia - dziecko nadpobudliwe powinno mieć stałą porę posiłków, stałą porę snu, ustalony czas na lekcje itp.
2. Telewizja – komputer - należy ograniczyć czas spędzany przez dziecko przy komputerze i przed telewizorem, gdyż natłok bodźców nadmiernie obciąża układ nerwowy.
Karać czy nagradzać dziecko.
Nagrody
Nagroda, by spełniała swoje zadanie bodźca wzmacniającego pożądane zachowania dziecka, musi spełniać kilka funkcji:
- dostarczać dziecku przyjemności, radości, poczucia satysfakcji
- wzmacniać jego poczucie własnej wartości i wiary we własne możliwości
- realizować potrzebę bycia ważnym, uznawanym, szanowanym
- wzmacniać więzi emocjonalne z osobami nagradzającymi dziecko
- zachęcać do nowych wyzwań.
Ryzyko dysleksji
Termin ryzyko dysleksji stosuje się wobec młodszych dzieci wykazujących wybiórcze zaburzenia w rozwoju psychoruchowym, które mogą warunkować wystąpienie specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Termin ten stosuje się również w odniesieniu do uczniów, którzy napotykają na pierwsze, lecz nasilone, trudności w nauce – pomimo inteligencji w normie, dobrze funkcjonujących narządów zmysłu, właściwej opieki wychowawczej i dydaktycznej w domu oraz szkole.
Planowanie nauki
Planowanie nauki
Przystępując do odrabiania pracy domowej, pamiętaj o kilku ważnych zasadach:
Z uczeniem się jest podobnie jak z uprawianiem sportu. Na początek potrzebna nam jest rozgrzewka– łatwe zadania, np.: przejrzenie notatek z lekcji polskiego, wykonanie w miarę łatwego dla nas zadania z matematyki. Potem następuje główna faza nauki– odrabiamy ważne zadanie pisemne, jakieś trudniejsze ćwiczenia. Na koniec, kiedy nasza uwaga już nieco słabnie, zostawiamy sobie najprostsze prace. Warto jednak i wtedy zmobilizować się do wysiłku.
Złość
Wielu ludzi nie lubi lub boi się złościć i nie lubi, lub boi się, gdy ktoś inny się na nich złości. Złość jest nieunikniona, ponieważ jest naturalną ludzką emocją. Złość jest niezbędna jako źródło energii i sygnał, że dzieje się coś dla nas niekorzystnego. Złość pełni podobną funkcję jak podwyższona temperatura ciała, tj. sygnalizuje, że coś jest nie w porządku, po czym następuje mobilizacja organizmu do działania.
Kłamstwo u dzieci – jak je rozumieć, jakie strategie stosować?
Dzieci kłamią z wielu różnych powodów, między innymi aby:
- zadowolić swoich rodziców,
- uniknąć kary, kłopotów,
- pomóc przyjacielowi,
- zwrócić na siebie uwagę,
- ukryć zawstydzenie lub inne trudne uczucia,
- podnieść poczucie własnej wartości, godności,
- zaimponować kolegom, zyskać akceptację grupy.