Szkoła Podstawowa nr 6
 im. Juliusza Słowackiego
 ul. Wawel 13
 41-200 Sosnowiec
  telefon/fax: 32 266 58 85
  e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


 Klasy VII i VIII Szkoły Podstawowej nr 6 oraz

 oddziały Gimnazjum nr 16
ul. Legionów 21
41-200 Sosnowiec
 telefon/fax: 32 266 52 78
  e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
facebook_page_plugin

LĘKI DZIECKA

Opublikowano: piątek, 10 październik 2014

Lęk to jeden z elementów rozwoju emocjonalnego dziecka. Przechodząc przez jego kolejne etapy, każde dziecko przeżywa określone rodzaje lęków. To normalne.  U zdrowego dziecka lęki przemijają, a te, z których wyrasta, po pewnym czasie zastępują nowe. Psychologowie zauważyli, że lęki nasilają się w wieku: 2 i pół roku, 6-7 oraz 10 lat.

Czytaj więcej...

Trening uwagi

Opublikowano: piątek, 10 październik 2014

Czy wiesz, że zdolność koncentracji uwagi można trenować? Poniżej znajduje się propozycja kilku prostych ćwiczeń, których systematyczne stosowanie może podnieść Twoją umiejętność skupienia się na zadaniu. Jeśli uda Ci się chociaż parę z tych ćwiczeń wykonać kilka razy w tygodniu, to już mniej więcej po miesiącu zaczniesz powoli sam dostrzegać rezultaty: łatwiej Ci będzie kierować własną uwagą.

Czytaj więcej...

Wybrane właściwości procesu zapamiętywania

Opublikowano: piątek, 10 październik 2014

Pamięć jest procesem odpowiedzialnym za rejestrowanie (a więc zapamiętywanie), przechowywanie oraz odtwarzanie (czyli przypominanie sobie) różnego rodzaju informacji. Proces zapamiętywania przebiega zgodnie z pewnymi stałymi regułami:

We wstępnym okresie uczenia się przyrost wiedzy następuje szybko. Początkowe powtarzanie materiału radykalnie wpływa na uzyskiwane efekty, znacznie zwiększa ilość zapamiętanych treści. Dalsze powtórzenia przynoszą zmiany coraz mniejsze, aż wreszcie uzyskane efekty stabilizują się na określonym poziomie i nie ulęgają podwyższeniu, pomimo dalszych powtórzeń. Przyczyny tego zastoju mogą być różne, m.in.: zmęczenie, chwilowe odwrócenie uwagi, osłabienie zainteresowania lub motywacji. Pierwsze pół godziny to najefektywniejszy czas nauki Twojego dziecka(oczywiście od momentu, kiedy rzeczywiście skupi się ono na zadaniu). Zadbaj, by ten czas nauczyło się przeznaczać na najważniejsze, najtrudniejsze zadania.

Czytaj więcej...

Zasady postępowania z dzieckiem z ADHD.

Opublikowano: piątek, 10 październik 2014

Zasady

1. Uregulowany tryb dnia - dziecko nadpobudliwe powinno mieć stałą porę posiłków, stałą porę snu,   ustalony czas na lekcje itp.
2. Telewizja – komputer - należy ograniczyć czas spędzany przez dziecko przy komputerze i przed    telewizorem, gdyż natłok bodźców nadmiernie obciąża układ nerwowy.

Czytaj więcej...

Karać czy nagradzać dziecko.

Opublikowano: piątek, 10 październik 2014

Nagrody

Nagroda, by spełniała swoje zadanie bodźca wzmacniającego pożądane zachowania dziecka, musi spełniać kilka funkcji:

  • dostarczać dziecku przyjemności, radości, poczucia satysfakcji
  • wzmacniać jego poczucie własnej wartości i wiary we własne możliwości
  • realizować potrzebę bycia ważnym, uznawanym, szanowanym
  • wzmacniać więzi emocjonalne z osobami nagradzającymi dziecko
  • zachęcać do nowych wyzwań.

    Czytaj więcej...

Ryzyko dysleksji

Opublikowano: piątek, 10 październik 2014

Termin ryzyko dysleksji stosuje się wobec młodszych dzieci wykazujących wybiórcze zaburzenia w rozwoju psychoruchowym, które mogą warunkować wystąpienie specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Termin ten stosuje się również w odniesieniu do uczniów, którzy napotykają na pierwsze, lecz nasilone, trudności w nauce – pomimo inteligencji w normie, dobrze funkcjonujących narządów zmysłu, właściwej opieki wychowawczej i dydaktycznej w domu oraz szkole.

Czytaj więcej...

Planowanie nauki

Opublikowano: piątek, 10 październik 2014

 

Planowanie nauki 

Przystępując do odrabiania pracy domowej, pamiętaj o kilku ważnych zasadach

Z uczeniem się jest podobnie jak z uprawianiem sportu. Na początek potrzebna nam jest rozgrzewka– łatwe zadania, np.: przejrzenie notatek z lekcji polskiego, wykonanie w miarę łatwego dla nas zadania z matematyki. Potem następuje główna faza nauki– odrabiamy ważne zadanie pisemne, jakieś trudniejsze ćwiczenia. Na koniec, kiedy nasza uwaga  już nieco słabnie, zostawiamy sobie najprostsze prace. Warto jednak i wtedy zmobilizować się do wysiłku.

Czytaj więcej...

Złość

Opublikowano: piątek, 10 październik 2014

Wielu ludzi nie lubi lub boi się złościć i nie lubi, lub boi się,  gdy ktoś inny się na nich złości. Złość jest nieunikniona, ponieważ jest naturalną ludzką emocją. Złość jest niezbędna jako źródło energii i sygnał, że dzieje się coś dla nas niekorzystnego. Złość pełni podobną funkcję jak podwyższona temperatura ciała, tj. sygnalizuje, że coś jest nie w porządku, po czym następuje mobilizacja organizmu do działania.

Czytaj więcej...

Kłamstwo u dzieci – jak je rozumieć, jakie strategie stosować?

Opublikowano: piątek, 10 październik 2014

 Dzieci kłamią z wielu różnych powodów, między innymi aby:

- zadowolić swoich rodziców,
- uniknąć kary, kłopotów,
- pomóc przyjacielowi,
- zwrócić na siebie uwagę,
- ukryć zawstydzenie lub inne trudne uczucia,
- podnieść poczucie własnej wartości, godności,
- zaimponować kolegom, zyskać akceptację grupy.

Czytaj więcej...

Kampanie i programy